Thursday, February 03, 2005

Bayan Iktibar

Alhamdullillah, sebanyak lautan ku panjatkan syukur kepada Allah subhanahuwata'ala atas nikmat iman dan Islam yg telah diberikan kepadaku. Kalau dihimpunkan kau-kayu didunia ini utk di jadikan pena, dan lautan sebagai dakwatnya, digunakan keduanya utk mencatit akan nikmat Allah nescaya akan habislah kayuan dan lautan dimuka bumi nescaya nikmat2 yg dikurniakan oleh Allah masih belum habis lagi dicatitkan.

Allah s.w.t berfirman dlm surah Fathir ayat 15 , " Ya aiyuhannas, Antumul fuqaro u ilallah, wallahu huwal ghoniyulhamid" - Wahai manusia, kamu semua adalah faqir (memerlukan) kpd Allah, dan demi Allah Dialah Allah Yang Maha Kaya dan Yang selayaknya disembah.

Kita adalah faqir, miskin dan hina. Kita adalah hamba Allah, kita tiada hak atas apa-apa malahan diri kitapun bukan milek kita malahan semuanya adalah milik Allah semata-mata. Wang ringgit, rumah, kenderaan semuanya kita rasa adalah milek kita dan kita himpunnya, kita gunakan ikut nafsu kita, kehendak kita dan kita tertipu dgn perkara ini, dan bila tersedar sudah terlambat. Bila kita tersedar? Bila malaikat maut dtg ambil nyawa kita, masa itu barulah kita sedar yang kita tak empunya apa-apa pun.

Allah berfirman dlm Alquran "Qullu nafsin za ikatul maut, summa ilaina turjaun" - Semua yg bernyawa pasti akan merasai maut, kemudian kepada Nyalah kamu akan di kembalikan. -Al- Ankabut, Ayat 57.

Didlm ayat yang lain "Qullu nafsin za ikatul maut, wa nab(e)lukum bis(sys)yarri wal khairii fitna, wa ilaina turjaun" - Setiap yang bernyawa pasti akan merasai maut , dan kami duga kamu dgn ujian perkara yg baik dan yg burok, kepada kamilah kamu akan di kembalikan - Al-Anbia ayat 35.

Dalam dua ayat di atas, Allah menerangkan kpdnyalah kita akan dikembali. Kita dikembalikan utk apa? Saja-saja aje ker kita akan dikembalikan? Tidak. Kiata akan disoal akan amalan kita masa di kehidupan dunia ini. Dlm Alquran Allah memberi tahu "Wattaqu yauman turjaunna fihi ilallah, summa tuwaf faa qullu nafsim ma kasabat wahum la tuzhlamun" - Dan takutilah pada hari kamu dikembalikan pada Allah, dan setiap jiwa akan dibalas akan amalannya, dan tiada sesiapa pun akan dizalimi. -Al Baqara 281.

Milek kita apa ? itulah iman dan amal. Itulah yang kita perkecilkan, yang kita rasa tidak penting dlm kehidupan kita. Masa itu barulah kita rasakan akan kepentingan iman dan amal, tapi sudah terlambat. Pandang kanan amal kebaikan sikit, pandang kiri amal burok macam gunung nak hempap kita, pandang depan lubang kubor pandang belakang dunia yang semakin jauh kita tinggal.

Dunia akan berkata wahai manusia, wahai anak adam. Kamu meninggalkan aku atau aku meninggalkan kamu. kubor akan berkata wahai manusia dlm dunia ini tiada org yg lebeh aku benci melainkan engkau. Sekarang kau lihatlah azab ku.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

teruskan usaha anda.

Thu Nov 24, 01:39:00 AM GMT+8  

Post a Comment

<< Home