Thursday, February 17, 2005

Kisah Nabi Isa a.s dan 3 Penyamun Tarbus

Pada suatu hari Nabi Isa a.s berjalan dengan seorang teman yang baru dikenalnya. Keduanya menyusuri tepi sungai sambil menunggu utk memakan tiga potong roti. Kemudian ketika Nabi Isa A.s. pergi minum ke sungai, bila kembali tinggal 2 potong roti saja, dia bertanya, "Mana sepotong roti lagi?" . Kawannya menjawab “tak tau”

Ketika berada di hutan dan sedang keduanya berehat, Nabi Isa a.s mengambil batu kerikil, lalu diperintahkan, "Jadilah emas dengan izin Allah." Dan batu itu pun berubah jadi seketul emas, lalu dibagi menjadi tiga bagian. "Untukku sepertiga, dan kamu sepertiga, sedang sepertiga ini untuk orang yang mengambil roti." Serentak teman itu menjawab, "Akulah org yang memakan roti itu."

Terus Nabi Isa a.s. berkata, "Kalau begitu kau ambillah semua bagian emas itu, dan kita berpisah." Tak lama lepas itu, orang itu didatangi dua orang perompak yang mahu membunuhnya. Org itu pun ketakutan dan menawarkan kpd perompak itu, katanya, "Aku mempunyai se-ketul emas yang ku sembunyikan, kalau kau tak membunuh ku, kita bahagikan–bahagikan antara kita." Lalu tawaran itu dipersetujui. Asbab kelaparan lalu seorg dilantik 'khidmat taam 'dan dia pergi ke pasar beli makanan,dlm pada itu timbullah niat jahat utk meracun makanan supaya emas tu milik dia seorg.

Sementara dua orang yang tinggal pula berpakat, "Untuk apa kita membagi emas ini, jika ia datang lebih baik kita bunuh saja, dan emas itu kita bagi dua." Ketika orang 'khidmat taam' itu datang, maka dia dibunuh oleh keduanya. Lalu hartanya dibagi menjadi dua, kemudian keduanya memakan makanan beracun itu, maka matilah kesemuanya, dan yang tinggal hanya emas itu di hutan.

Ketika Nabi Isa a.s. berjalan melalui hutan itu, dia bertemu semula dgn emas yg ditinggalkan itu dan ia berkata, "Inilah contoh dunia, maka berhati-hatilah kepadanya."
---------------------------------------------------------------------------
Moral cerita ini :

Bahagian ini ditapis kerana telah mengganggu ketenteraman awam
Sekian.
Yang Benar KDN

0 Comments:

Post a Comment

<< Home