Friday, April 29, 2005

Hati Ini Hanya Milik Allah

Ulama mengatakan selagi di dalam hati kita ada selain Allah atau 'ghairullah', maka selagi itulah kebesaran Allah atau iman takkan sempurna masuk ke kedalam hati kita. Hati ini hanya milik Allah dan Allah itu amat cemburu. Allah mau 100% dalam hati kita adalah Allah. Sekiranya 99.999% ada Allah dan cuma 0.001% sahaja ada 'ghairullah', iman saperti itu pun pasti akan ditolak oleh Allah. Semua dosa hambanya Allah boleh ampun tetapi dosa syirik kepada Allah tiada keampunan.

Seorang pujangga Parsi menulis:

Seseorang telah pergi ke pintu Yang diCintai dan mengetuk.
Satu suara bertanya, ' Siapa di sana?'
Dia menjawab, ' Aku '
Suara itu berkata, ' Tiada ruang untuk Aku dan Engkau.'
Pintu itu ditutup

Selepas setahun keseorangan dan dihampakan dia kembali dan mengetuk.
Satu suara dari dalam bertanya, ' Siapa di sana?'
Lelaki itu berkata, ' Engkau. '
Pintu itu mula dibukakan untuknya


Allah...Allah...
Selagi di dalam hati kita ada 'Aku' dan bukan Allah maka selagi itulah pintu menuju kepada Allah akan tertutup. Harta aku, kereta aku, rumah aku, isteri dan anak-anak ku, perkerjaan aku, perniagaan aku dll. Semuanya ada kaitan dengan 'Aku'. Sifat 'keAkuan' harus dibuang dan sifat hanya 'Allah' perlu ada didalam hati kita sebagai syarat menuju kepada Allah.

Oleh itu usaha sungguh-sungguh perlulah dibuat. Cara yang berjaya adalah saperti cara yang ditunjukkan oleh Nabi s.a.w.

Allah berfirman:

Qul in kuntum tuhibboona Allaha faittabiAAoonee yuhbibkumu Allahu wayaghfir lakum thunoobakum waAllahu ghafoorun raheemun

Katakanlah (Wahai Muhammad kepada umatmu): "Jika kamu mencintai Allah, Ikutilah aku: Nescaya Allah akan mencintaimu dan mengampuni dosamu: Dan sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Pengasehani." - Al Imran 31



1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

ALLAH-U-AKBAR
ALLAH MAHA SEGALANYA.. ketika memilih jalannya karena kecintaan kita terhadapnya.. begitu indah rasanya.. tapi tetap jiwa ini sulit untuk menentang hawa duniawiyah.. hawa nafsu.. pelan2 tapi pasti kli ya ;)

Fri Apr 29, 04:32:00 PM GMT+8  

Post a Comment

<< Home