Tuesday, April 19, 2005

Maulud Nabi- Menyatukan Atau Memecah-belahkan

Perayaan ini dilarang oleh syariah. Ia adalah bidaah dan bukan amalan agama. Amalan didlmnya penuh dgn amalan bukan agama dan amalan pembaharuan spt yg terdpat dalam agama Yahudi,Kristian, Budha dan Hindu. Berarak dijalan-raya spt agama hindu dan budha di hari thaipusam membawa patung dan sepanduk, spt agama kristian berarak membawa salib mereka , saperti agama yahudi menjunjung kitab mereka dll. bercampur lelaki dan wanita, laki-orang dan bini orang, anak bujang dan dara, janda dan duda, syaitan dan nafsu syahwat. Membawa sepanduk keliling kampung.

Perayaan menyambut Jesus


Perayaan Menyambut Hari Lahir Buddha


Perayaan Maulud Nabi



Lihatlah persamaan amalan mereka!

Tidak pernah dibuat oleh Nabi s.a.w, Khulafa Ar-Rasyidin, Para sahabat, Taabiin, Tabi-tabiin.Tidak pernah tercatat dalam sebarang kitab-kitab hadith sahih dan muktabar. Nabi s.a.w tidak pernah sepanjang hayat merayakan kelahiran baginda atau pun kelahiran Nabi-nabi sebelum baginda. Nabi tak pernah merayakan hari lahir anak dan isteri beliau,Fatimah dan Aishah r.a. Begitu juga semua nabi-nabi tidak pernah merayakan kelahiran mereka. Amalan ini adalah amalan Abu Jahal l.a., ketika kelahiran nabi s.a.w, beliaulah orang yang paling gembira dan merayakannya.

Nabi s.a.w tidak pernah menyuruh umatnya melakukan amalan ini semasa hidup dan selepas matinya. Apa yang diberitahu adalah jgn mengagungkan beliau saperti org Kristian mengagungkan Isa a.s. Apa yg di pinta oleh Nabi s.a.w adalah beribadatlah kepada Allah seluruh hidup kita, dan bukan hanya berselawat pada hari itu dan dgn berarak secara bodoh dan sia-sia di jalan raya spt dlm gambar yg dilampirkan.

Sekiranya perayaan ini adalah amalan suci dan bertujuan utk menunjukkan rasa cinta kepada Nabi s.a.w, adakah sahabat dan org-org yang terbaik 3 kurun selepas mereka begitu jahil akan amalan ini sehingga tidak merayakanya?

Bila tiada perintah sebegini dibuat maka pastilah amalan ini tiada hubung-kait dengan agama Islam. Ahli-ahli dalam perayaan ini juga secara membuta-tuli percaya yang Nabi s.a.w datang dalam majlis ini dan dgn kepercayaan ini mereka bangun menghormati dan mempersilakan baginda. Ini adalah amalan pemalsuan dan amalan ahli jahil muraqab.

Akhir kata kenapa kita hanya rayakan hari lahir beliau?. Kenapa kita tidak memperingati susah-payah beliau dlm Islam tercinta ini. Begitu juga bagaimana hari wafatnya beliau. Tak lain tak bukan kita hanya ingatkan dunia ini sahaja kerana sangat cinta akan dunia ini dan lupa akan hari mati kita. Tak hairanlah laman rumah dan kebun kita bersihkan tetapi kubor ibu, bapa dan nenek moyang kita dibiarkan semak-samun. Sekian

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

ass. wr. wb

maaf sedikit usulan, maulud nabi yang diadakan di negri arab (khususnya Syam), tdklah spt itu, tapi berkumpul didalam masjid, mendengarkan kisah nabi, dan anasyid diniyyah, yang dipimpin oleh para ulama2, bahkan terdapat tasykil utk mengeluarkan uang utk bersedekah. Jazakallah.

Thu May 11, 07:43:00 PM GMT+8  
Anonymous Anonymous said...

12 ushul da'wa...4 yang tidak disentuh/diangkat...salah satunya adalah jangan membicarakan aib masyarakat.bicara kebesaran 4JJ1 SWt, dahsyatnya kampung akhirat & fadhilah ikut sunnah

Mon Dec 18, 09:45:00 AM GMT+8  

Post a Comment

<< Home