Monday, June 13, 2005

Susahnya Bekerja Sebagai Malaikat Maut

Semua org tahu siapa itu Malaikat Maut. Beliau adalah malaikat yang ditugaskan utk mencabut nyawa. Bila dengar nama beliau, tiada seorang manusia pun yang takut, macam takder apa-apa. Baik bila dengar masa majlis ilmu ataupun dlm bayan, biasak ajer. Tapi bila berjumpa, masa tu time nak kena halau dari dunia nie, baru depa tau.

Yg kita tau beliaulah, penyebab manusia menanggis. Tapi tahukah kita betapa susahnya profession beliau? Kerja beliau mencabut nyawa bukan mudah terutamanya org V.I.P.

1. Peristiwa Malaikat Maut ditampar oleh Musa a.s

Cerita beliau ditampar sewaktu menjalankan tugas.

Abu Huraira meriwayatkan dalam Sahih Bukhari:

Malaikat maut dihantar berjumpa Musa a.s. Bila dia pergi kpdnya Musa telah menamparnya hingga parah, yg mana telah merosakkan salah satu dari matanya(Satu riwayat lagi mengatakan sangat parah hingga terkeluar biji matanya akibat pukulan dari Musa a.s). Dia kembali berjumpa Allah dan berkata, "Kau hantar aku kepada hamba yang tak mau mati." Allah memulihkan matanya dan berkata, " Pergi balik dan beri tahu pada dia supaya letakkan tangannya diatas belakang seekor seladang (Ox), dan dia dibenarkan hidup utk bilangan tahun yang sama dengan bilangan bulu yang melekat pada di tangannya." Jadi malaikat maut itupun pergi kpd Musa memberi tahu akan keputusan Allah.

Kemudian Musa bertanya, " Wahai Tuhanku, Apa akan jadi selepas itu?" Allah berkata, "Kematianmu." Musa berkata,"(Kalau begitu biarlah ia berlaku) Sekarang." Dia bermohon kpd Allah supaya membawa dirinya berhampiran keTanah Haram sejarak balingan satu batu. Nabi s.a.w berkata, "Sekiranya aku disana, akan ku tunjukkan kpdmu jalan kekubur Musa a.s dekat bukit pasir merah." Sahih Bukhari, Volume 2, Book 23, Number 423:

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

lol

Thu Jun 23, 01:32:00 PM GMT+8  

Post a Comment

<< Home